Airbus A300

d

مدل ارباس A300 نه تنها به خاطر اينكه يك موفقيت تجاري در كار خودش كسب كرده مشهور و مهم شناخته مي شود٬ بلكه اولين طرح اروپايي در زمینه هواپیماهای مسافربری پهن پیکر پس از جنگ جهانی است که برای کارخانه سازنده و همچنین قاره اروپا یک موفقیت محسوب می شود. شرکت CASA ازاسپانيا - Aerospatiale از فرانسه٬ DaimlerChrysler Aerospase آلمان و Aerospase British از انگلستان در اواخر دهه 1960 به هم پيوستند و صنایع ارباس را با هدف ساخت هواپیمایی دو موتوره با ظرفیت 300 نفر به منظور پر كردن بازار پهن پیکرها به وجود آوردند. اين ارباس 300 نفره بعدا بر پایه 250 صندلی پی ریزی شد. زیرا این عقیده در نزد طراحان ارباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک کمتری برخوردار است. به طرح A300 پسوند B تعلق گرفت كه نشان دهنده تغییرات براي این مدل محسوب می شود.

دو نمونه اصلی A300-B1 ساخته شدند كه اولین آن از تولوز فرانسه در 28 اكتبر 1972 و دومي در 5 فوريه سال بعد پرواز کرد.  انتخاب ارباس برای نيروي محركه مدل  A300 موتور  General Electric CF6 مي باشد. به دنبال نمونه اصلي A300B1 مدل A300B2 با 2.65m بدنه کشیده تر در 23 مي 1974 وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ارفرانس شد.

دیگر مدل های این هواپیما شامل B2-200 شامل فلپهای کروگر برای راندمان بهتر در نشست و برخاست و استفاده از چرخ ها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300 با افزايش وزن براي حمل بار مفيد بيشتر٬ B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپهای کروگر٬ مدل B4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه فرود پيشرفته.

تعداد كمي از مدلهاي تغییر پذیر A300C نيز ساخته شدند که برای ورود بار به بخش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ هواپیما و در پشت بال قرار دارد استفاده می شود. در اواخر توليد مدل A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مدل A300-200FF پيشنهاد شد که مشتریان آن VASP -Tunis Air و Garuda بودند. در نهایت توليد A300B4 در مي 1984 متوقف شد. اما ارباس که سرگرم طراحی مدلی اصلاح شده از مدل B4 بود تولید این هواپیما را ادامه داد. این مدل که که A300-600 نامگذاری شده است نسبت به مدل B4 اندکی کشیده تر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. این مدل در سال 1983 برای اولین بار پرواز کرد. از مدل های A300 قديمي اكنون به عنوان هواپيماي باري مورد استفاده قرار مي گيرد.

موتور:

دو موتور جنرال الکتریک CF6-80C2A1 یا CF6-80C2A5

دو موتور پرات اند ویتنی PW-4156 یا PW-4158

بیشترین رانش موتور:

با موتور CF6-80C2A1 : برابر با 262.4kN معادل 59,000lb

با موتور CF6-80C2A5: برابر با 273.6kN معادل 61,500lb

با موتور PW-4156: برابر با 249kN معادل 56,000lb

با موتور PW-4158: برابر با 258kN معادل 58,000lb

عملکرد:

بیشترین سرعت کروز: 897km/h

برد:6,670km  معادل  3,600nm٬ در مدل A300-605R با 267 مسافر و با 370km سوخت ذخیره 7,505km معادل 4,050nm

اوزان:

وزن عملیاتی با موتورهای CF6 برابر با 90,115kg معادل 198,665lb

وزن عملیاتی با موتورهای PW-400 برابر 90,065kg معادل 198,565lb

بیشترین وزن برحاستن: 165,900kg  معادل 365,745lb

ابعاد:

طول: 54.08m معادل 177ft

ارتفاع: 16.62m معادل 54ft

دهانه بال: 44.84m معادل 147ft

مساحت بال: 260m² معادل 2,798.7ft²

گنجایش:

خدمه پروازی: دو نفر

مسافران: 26 نفر در کلاس درجه یک با 6 ردیف صندلی و 240 نفر در کلاس اقتصادی با 8 ردیف صندلی.

بار: قادر به حمل 22 کانتینر در اندازه استاندارد LD3 و حمل 55,017 kg بار در مدل A300-600F

سفارش و تولید:

271 فروند از انواع A300-600 تا بعد از سال 2000 سفارش داده شده که 242 فروند آن تحویل شده است.

 

300

a300c

a300k

a300t

تصاویر روز (برگزیده عکاسان هوانوردی)

3.jpg

تبلیغات

کانال تلگرام

 


 

آخرین مقالات

آخرین سانحه هوایی مرگبار در جهان

شرح سانحه:
شرح سانحه:
    جمعه 11 فروردین 1396 در برزیل سقوط هواپیمای Piper 42 با 2 کشته. ...

آخرین وضعیت سفارش هواپیماها

جدول فروش هواپیماها
جدول فروش هواپیماها
بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به 4 شهریور 1393   ...

نظرسنجی

استفاده روسها از پایگاه هوایی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟؟؟



هرگونه استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر نام www.Takeoff.ir مجاز می باشد
Copyright © 2006-2017 Takeoff.ir. All Rights Reserved

 

Code Center