Airbus A318

318

A318 كوچكترين عضو خانواده ارباس و اولين تلاش پيشتاز توليدكنندگان اروپايي در رديف صدتایی های بازار است. تلاشهاي اوليه شركت ارباس براي توسعه هواپيمايي صد نفره همه بر روي برنامه AE31X متمركز شده بود كه مدل AE316 شامل 95 نفر سرنشین و مدل AE317 شامل 115 تا 125 نفر ظرفيت را پوشش مي داد. ارباس و Alenia به عنوان شركت ارباس آسيايي به طور مشترک در حال گسترش طرح با شرکت AVIC بودند. برنامه AE31X از مطالعات اوليه كره جنوبي و چين براي هواپيمايي 100 نفره پيشي گرفت و يك موافقت كاري كه در برگيرنده اين طرح بود در مي 1997 امضا گرديد. ولی در سوم سپتامبر 1998 شركت ارباس توقف پروژه را به جهت غير اقتصادي بودن اعلام كرد. اما پروژه AE31X در اواسط سال 2002 ادامه پيدا كرد و آماده بهره برداري در اواسط 2003 گرديد. سرانجام طرح مذکور با عمليات مونتاژ در ژيان چين پی ریزی شد. حتي قبل از كنسل شدن برنامه AE31X شركت ارباس به طور مستقل مطالعه يك پروژه هواپيماي صد نفره مدل A319 را كه به وسيله طراحي A319M5 در بر گرفته مي شد شروع كرد.

به دنبال كنسل شدن مدل AE31X شركت ارباس نوآوري هواپيماي مدل جديد A319M5 را همانند A318 در سال 1998 در نمايشگاه Farnborough را اعلام كرد.
ارباس اعلام كرد نوآوري صنعتي A318 در آوريل 1999 براي تستهاي اوليه و اجازه سرويس را در اواخر 2002 به طور كامل كسب خواهد كرد هزينه هاي توسعه برنامه در حدود 300 ميليون دلار آمريكا تخمين زده مي شود و قيمت تقریبی برای هر فروند 36 ميليون دلار مي باشد.
در مقايسه با مدل A319 مدل A318 داراي فريمي  5/4 برابر كوچكتر است و كاهش استاندارد تعداد سرنشينان از 124 به 107 حاصل شده شده است. از ديگر مشخصات جديد و ويژه A318 قدرت هواپيما مي باشد.  موتور جدید 6000 Pratt & whitney PW- (كه در كلاس رانش 102-67 پوند توسعه يافته است ) برای 318 مهیا شده ، در حاليكه سيستم CFM56-5 نيز در دسترس مي باشد.
تغييرات ديگر می توان به دم(تيغه) پشتي كوچك كه به دم اضافه مي شود ،انحناي بال اصلاح و كاهش اندازه در محفظه بار اشاره کرد. به غیر از این موارد مدل A318 در حد زيادي با بقيه مشخصات A320 كه شامل كابين پرواز پيشرفته با كنترلهاي كناري پيشرفته و كنترلهاي پرواز با سيم و شش بدنه با سطح مقطع پهلو به پهلو مي باشد مشترك است. گفتنی است اولين پرواز در 15 ژانويه 2002 از هامبورگ به Finkenwerder انجام شد.

موتور:

دو موتور جنرال الکتریک CF56-5
دو موتور پرات اند ویتنی PW-6000

بیشترین رانش موتور:

با موتور CF56-5:  برابر با 105.9kN معادل 23,800lb

عملکرد:

بیشترین سرعت کروز: 0.82 ماخ
برد: 2,780km معادل 1,500nm

اوزان:

وزن خالی عملیاتی: 38,375kg معادل 84,600lb
بیشترین وزن برخاستن: 59,000kg معادل 130,100lb

ابعاد:

طول: 31.44m معادل 103ft
ارتفاع: 12.56m معادل 41ft
دهانه بال: 34.09m معادل 111ft
مساحت بال: 122.6m² معادل 1,320ft²

گنجایش:

خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز

مسافران:

در آرایش دو کلاسه دارای 99 صندلی در کلاس اقتصادی و 8 صندلی در کلاس درجه یک.
در آرایش تک کلاسه قادر به حمل 117 صندلی در ردیف های 6 تایی.
بار: قادر به حمل 14 کانتینر در اندازه استاندارد LD3

سفارش و تولید:

تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 85 فروند سفارش داده شده که 74 فروند آن تحویل شده است.

 

 

تصاویر روز (برگزیده عکاسان هوانوردی)

4.jpg

آخرین مقالات

آخرین سانحه هوایی مرگبار در جهان

شرح سانحه:
شرح سانحه:
    جمعه 11 فروردین 1396 در برزیل سقوط هواپیمای Piper 42 با 2 کشته. ...

آخرین وضعیت سفارش هواپیماها

جدول فروش هواپیماها
جدول فروش هواپیماها
بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به 1 خرداد 1396   ...

نظرسنجی

استفاده روسها از پایگاه هوایی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟؟؟



هرگونه استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر نام www.Takeoff.ir مجاز می باشد
Copyright © 2006-2017 Takeoff.ir. All Rights Reserved

 

Code Center