Airbus A319

319

 مدل A319 يكي از كوچكترين اعضاي ارباس مي باشد كه به عنوان یک هواپیمای موفق تک راهرو مطرح شده است که با مدلهاي 300-737 و 700-737 شركت بوئینگ رقابت مي كند. برنامه ساخت مدل A319 در ژوئن 1993 در نمايشگاه پاريس بر اساس دریافت 6 سفارش از شركت ILFC آغاز شد و رشد صعودي خود را در بازار شركتهاي هواپیمایی آغاز كرد. بعد از آن اولين شركتي كه مدل A319 را سفارش داد شركت French carrier Air Inter از زیر مجموعه های ارفرانس بود که سفارش خود را براي 6 فروند در فوريه 1994 اعلام كرد. بعد از آن خطوط بریتیش ارویز٬ یواس ارویز٬ یونایتد٬ نورث وست٬ لوفت هانزا٬ ارکانادا٬ سوییس ار (سویسس اینترنشنال فعلی) در زمره مشتريان اصلي آن قرار گرفتند كه بيشتر از 500 فروند از مدل A319 را سفارش دادند.

A319 براي اولين بار در 25 آگوست 1995 از هامبورگ پرواز كرد. دریافت گواهینامه اروپايي JAA و ورود به خدمت آن در شركت سوییس ار در آوریل 1996 بود.

مدل A319 با اندكي تغييرات نسبت به مدل موفق A320 ساخته شد. مهمترين تفاوت بين مدل A320 و A319 بدنه كوچكتر A319 نسبت به مدل A320 مي باشد. در حاليكه تمام جنبه هاي ديگر A319 و A320 یکسان هستند. همانند مدلهاي A321 و A330 و A340، مدل A319 نیز دارای دو خدمه در عرشه پرواز و اهرم هاي كنترل جانبی است كه اولين بار در مدل A320 معرفي شده بودند. این خصوصیات مشترک فوايد زیادی در هزينه هاي آموزش خدمه دارد و كليه مسائل مربوط به اعمال اپراتوري همانند مدلهاي A319 - A320 - A321 مي توانند به وسيله خلبان دنبال شوند.

علاوه بر آن به دلیل مشترک بودن کابین خلبان٬ زمان آموزش خدمه برای تبدیل شدن به خلبان هواپیماهای بزرگتر A330 و A340 نیز كاهش يافته است. همانند مدل A321 مونتاژ نهايي A319 در هامبورگ انجام می شود. اما مونتاژ دیگر هواپیماهای ارباس از جمله A320 در تولوز واقع در فرانسه انجام می شود.

موتور:

دو موتور CFM56-5A

دو موتور IAE V2500-A5

بیشترین رانش موتور:

با موتور CFM56-5A: برابر با 104.5kN معادل 23,500lb

عملکرد:

بیشترین سرعت کروز: 903km/h

برد: 6,845km معادل 3,697nm (با 75,500kg وزن برخاستن)

اوزان:

وزن خالی عملیاتی: 39,884kg معادل 87,930lb

بیشترین وزن برخاستن: 64,000kg معادل 141,094lb

ابعاد:

طول: 33.84m معادل 111ft

ارتفاع: 11.80m معادل 38ft

دهانه بال: 33.91m معادل 111ft

مساحت بال: 122.4m² معادل 1,317.5ft²

گنجایش:

خدمه پروازی: دو نفر

مسافران:

در آرایش دو کلاسه دارای 116 صندلی در کلاس اقتصادی و 8 صندلی در کلاس درجه یک.

در آرایش تک کلاسه دارای حداکثر 142 صندلی.

سفارش و تولید:

تا سه ماهه اول سال 2011 تعداد 1487 فروند سفارش داده شده که 1280 فروند آن تحویل شده است.

 

 

تصاویر روز (برگزیده عکاسان هوانوردی)

3.jpg

آخرین مقالات

آخرین سانحه هوایی مرگبار در جهان

شرح سانحه:
شرح سانحه:
    جمعه 11 فروردین 1396 در برزیل سقوط هواپیمای Piper 42 با 2 کشته. ...

آخرین وضعیت سفارش هواپیماها

جدول فروش هواپیماها
جدول فروش هواپیماها
بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به 1 خرداد 1396   ...

نظرسنجی

استفاده روسها از پایگاه هوایی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟؟؟



هرگونه استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر نام www.Takeoff.ir مجاز می باشد
Copyright © 2006-2017 Takeoff.ir. All Rights Reserved

 

Code Center