Airbus A320

 

پس از موفقیت طرح های پهن پیکر ارباس٬ این شرکت اروپایی به دنبال ورود به بازار هواپیماهای تک راهرو بود. اولین تلاش ارباس در این حوزه A320 نام گرفت که علاوه بر ویژگیهای ممتازش٬ خود مولد سه مدل موفق دیگر ارباس به نامهای A318٬A319٬A321 به شمار می رود. ارباس برای A320 ظرفیت 150 نفر را در نظر گرفت که از ریسک پذیری کمتری برخوردار بود. A320 اولین هواپیمای شناخته شده در جهان است که از سیستم كنترل پرواز با سیم بهره گرفته است. در این سیستم کنترل داده های ورودی از خلبان به سطوح پروازی منتقل می شود. این کار توسط سیگنالهای الکترونیکی انجام می شود که سریعتر از حالت مکانیکی است. از دیگر مزایای پرواز با سیم این است که توسط کامپیوتر کنترل می شود و خدمه انسانی نقش کمتری در آن دارند. ارباس برای A320 عرشه پرواز الکترونیکی پیشرفته با 6 صفحه نمایشگر رنگی در نظر گرفته است. گفتنی است کابین خلبان A320 با سه عضو دیگر خانواده یکسان است که این امر صرفه جویی های زیادی را هم از نظر وقت و هم از نظر هزینه در پی داشته است. ابتکار دیگری که در A320 و برای اولین بار به کار رفته استفاده از اهرم کنترل دستی به جای فرمان کنترلی عادی است که در هواپیماها استفاده می شود. ارباس در طراحی A320 از مواد مرکب نیز بهره گرفته است. برای به پرواز در آوردن A320 دو موتور CFM56 و V2500 در نظر گرفته شد. برنامه طراحی A320 در مارس 1982 آغاز شد که پس از 5 سال مطالعه و تحقیق سرانجام اولین پروازش را در 22 فوريه 1987 انجام داد و در 26 فوريه 1988 گواهینامه صلاحیت پروازی را دریافت کرد. تحویل به مشتریان با تحویل اولین A320 به شرکت ارفرانس در مارس همان سال آغاز شد. تحویل اولین A320 با موتور V2500، نیز به خطوط هوايي آدریا ارویز در ماه مي 1989 بود.

توليد اوليه مدل 100-A320 بود كه فقط تعداد كمي از آن ساخته شد. مدل A320-200 پس از دریافت گواهینامه پروازی در نوامبر 1988 با تغییراتی همچون افزایش وزن هنگام برخاستن٬ برد طولانی تر و استفاده از بالک جايگزين مدل 100 شد. ارباس A320 اولین عضو از یک خانواده موفق محسوب می شود که توانسته موفقیت های زیادی را برای صنایع ارباس به ارمغان آورد. به طوریکه نرخ تولید انواع خانواده A320 از ماهانه 22 فروند در سال 2000 به 30 فروند در سال 2002 افزایش پیدا کرد.

موتور:

دو موتور CFM56-5A1 یا CFM56-5A3
دو موتور V2500-A1 یا V2527-A5

بیشترین رانش موتور:

با موتور CFM56-5A1: برابر با 120.1kN معادل 27,000lb
با موتور CFM56-5A3 : برابر با  118kN معادل 26,500lb
با موتور CFM56-5B4: برابر با 120kN معادل 27,000lb
با موتور V2500-A1: برابر با 113.4kN معادل 25,500lb
با موتور V2527-A5: برابر با  117.9kN معادل 26,500lb

عملکرد:

بیشترین سرعت کروز: 903km/h
سرعت کروز اقتصادی: 840km/h
برد: 4,843km معادل 2,615nm (با 150 مسافر و با موتور CFM56)

اوزان:

وزن خالی عملیاتی: 42,175kg معادل 92,980lb (با موتور CFM56)
بیشترین وزن برخاستن: 73,500kg معادل 162,040lb

ابعاد:

طول: 37.57m معادل 123ft
ارتفاع: 11.76m معادل 38ft
دهانه بال: 34.09m معادل 111ft
مساحت بال: 122.6m² معادل 1,319.7ft²

گنجایش:

خدمه پروازی: دو نفر
مسافران: در آرایش دو کلاسه دارای 12 صندلی درکلاس درجه یک با در ردیف های 4 تایی و 138 صندلی در کلاس اقتصادی و در ردیف های شش تایی.
در آرایش تک کلاسه دارای حداکثر 179 صندلی در ردیف های شش تایی.
بار: قادر به حمل 7 کانتینر در اندازه استاندارد LD3

سفارش و تولید:

تا سه ماهه اول سال 2011 از 4103 هواپیمای سفارش داده شده 2617 فروند آن تحویل شده است.

320

نمای کلی 320

آخرین مقالات

آخرین سانحه هوایی در جهان

شرح سانحه:
شرح سانحه:
    پنج شنبه 27 خرداد 1395 در آمریکا سقوط هواپیمای CASA-212 با 9 کشته. ...

آخرین وضعیت سفارش هواپیماها

جدول فروش هواپیماها
جدول فروش هواپیماها
بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به 4 شهریور 1393   ...

نظرسنجی

استفاده روسها از پایگاه هوایی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟؟؟



هرگونه استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر نام www.Takeoff.ir مجاز می باشد
Copyright © 2006-2014 Takeoff.ir. All Rights Reserved

 

Code Center