Airbus A321

321

 

همانند كوتاه تر شدن مدل A319 نسبت به مدل اصلی A320 ، هواپیمای A321 نیز تغییرات کمی نسبت به مدل پایه A320 داشت. اما با این تفاوت که این مدل از کشیده شدن مدل موفق A320 به وجود آمده است. برنامه ساخت A321 در نوامبر 1989 آغاز شد که پس از 4 سال این هواپیما اولين پروازش را در 11 مارس 1993 انجام داد. A321 مجوز اروپايي را در دسامبر همان سال دريافت كرد. در مقايسه با A320 تغيير اصلي A321 در كشيده بودن بدنه هواپيما و طول كلي 6.93m و (بدنه قسمت جلو و بال 4.27m، پلاگ پشتي مستقيماً در پشت بال 2.67m ) تغييرات ديگر تقویت ارابه فرود برای تحمل وزن بیشتر، استفاده از موتورهايي با توان بيشتر٬ ساده تر كردن سیستم سوخت٬ استفاده از تايرهاي بزرگتر براي عملکرد بهتر ترمز نیز در این مدل انجام شده است. تغييرات كم ایجاد شده در بال با ايجاد شكافهاي دوبل و اصلاحاتی در سيستم كنترل پرواز اين امكان را به A321 مي دهد تا شبيه A320 كار كند. از مشخصه های A321 داشتن كابين خلبان یکسان با دو مدل A319 و A320 و یکسانی کنترل و عملکرد هواپیما با دو مدل کوچکتر از خود است. در مدل پایه A321-100 مخزن سوخت اضافي در برنامه طراحی هواپیما اضافه نشد تا وزن اضافي هواپیما را جبران كند. براي جبران نقص کاهش برد در مدل A321-100 طرح A321-200 با برد بیشتر در 1995 ساخته شد که مي توانست محدوده قاره آمريكا را طي كند. اين موفقيت از طريق اعتماد به موتورهای V2533-5A و همچنین CFM56-5B3  و ساختار كمي كشيده شده و 2900 ليتر مخزن سوخت بزرگتر با نصب مخزن مركزي اضافي به دست آمد. مدل A321-200 اولين پروازش را از هامبورگ در دسامبر 1996 انجام داد.

موتور:

دو موتور توربوفن CFM-56-5B2
دو موتور IAE V2530-A5

بیشترین رانش موتور:

با موتور CFM-56-5B2: برابر با  139.7kN معادل 31,000lb
با موتور IAE V2530-A5: برابر با  133.4kN معادل 30,000lb

عملکرد:

بیشترین سرعت کروز: 903km/h
سرعت کروز اقتصادی: 828km/h
برد: 4,260km معادل 2,300nm (با موتور CFM)

اوزان: (با موتور CFM)

وزن خالی عملیاتی: 47,900kg معادل 105,605lb
بیشترین وزن برخاستن: 83,000kg معادل 183,000lb

ابعاد:

طول: 44.51m معادل 146ft
ارتفاع: 11.76m معادل 38ft
دهانه بال: 34.09m معادل 111ft
مساحت بال: 123m² معادل 1,320.5sq ft

گنجایش:

خدمه پروازی: دو نفر
مسافران: در آرایش دو کلاسه دارای 170 صندلی در کلاس اقتصادی و 16 صندلی در کلاس درجه یک.
در آرایش تک کلاسه قادر به حمل 220 مسافر در ردیف های شش تایی.

سفارش و تولید:
تا اوایل سال 2011 از مجموع 832 سفارش دریافت شده تعداد 635 فروند تحویل شده است.

 

321

321

کابین 321

کلی 321

تصاویر روز (برگزیده عکاسان هوانوردی)

13.jpg

آخرین مقالات

آخرین سانحه هوایی مرگبار در جهان

شرح سانحه:
شرح سانحه:
    جمعه 11 فروردین 1396 در برزیل سقوط هواپیمای Piper 42 با 2 کشته. ...

آخرین وضعیت سفارش هواپیماها

جدول فروش هواپیماها
جدول فروش هواپیماها
بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به 1 خرداد 1396   ...

نظرسنجی

استفاده روسها از پایگاه هوایی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟؟؟



هرگونه استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر نام www.Takeoff.ir مجاز می باشد
Copyright © 2006-2017 Takeoff.ir. All Rights Reserved

 

Code Center